Kada spomenete IT u Srbiji i ljude koji rade u tom sektoru, većina poslovnog sveta pomisli na ljude koji nose kablove i spajaju ih sa računarom. Mali broj ima svest o tome da današnje poslovanje u dobrom delu zavisi od kompetencija ovih ljudi, koji čine da tas na vagi pretegne na stranu kompanije u kojoj su zaposleni. O čemu se zapravo radi?
Kako su informaciono-komunikacione tehnologije (ICT) postale nerazdvojni deo poslovnog sektora i razvijane u svrhu apsolutne podrške biznis korisnicima, tako su u okviru tog razvoja i potreba za stalnim unapređenjima nastajale i razvijale se različite poslovne funkcije u okviru ICT-a. One su s vremenom postale nezamenljivi deo, kako podrške i razvoja tako i njenog planiranja, praćenja i izveštavanja.
Te funkcije su:
- ERP. Integrisani modularni sistem za planiranje i upravljanje sopstvenim resursima preduzeća.
- Centar kompetencija. Tim vrlo kompetentnih ljudi u različitim oblastima poslovanja, koji uz odlično poznavanje nekih od alata u ERP sistemu čine da kompanija vrlo uspešno prevede poslovni zahtev u ERP sistem i pomogne korisnicima i menadžmentu u upravljanju i donošenju poslovnih odluka.
- Controlling. Controlling su Bojan i Menadžment centar Beograd (MCB), kada je Srbija i region u pitanju. Naravno, malo šale, ali u svakoj šali ima i istine. Controlling je i proces u kojem contolleri prevode poslovne ciljeve i strategije u konkretne zadatke i brojke, zajedno sa menadžerima. Kao takvi, postali su interni konsultanti i navigator donosiocima odluka i ljudima koji upravljaju.
Iako deluju potpuno različito, navedeni pojmovi su vrlo povezani u novonastalim ICT tehnologijama. Oni su „srasli“ u jedinstvenu formu i postali su nerazdvojni deo u procesima implementacije poslovnih rešenja, kao i u procesima održavanja i unapređenja poslovnog sektora.
S obzirom da ERP dolazi iz sektora IT tehnologije, njime treba upravljati tako da pruža podršku korisnicima – od najosnovnijih funkcionalnosti (logovanja, prolaska kroz meni, obuke…), pa do onih vrlo kompleksnih i specifičnih, čak i ekspertskih znanja u oblastima poslovnih procesa (finansija, proizvodnje, održavanja, prodaje, analize profitabilnosti, obračuna cene koštanja…) bez kojih je današnje poslovanje nezamislivo.
Spajanjem ERP alata i poslovnih funkcija iz različitih oblasti poslovanja nastala je nova poslovna funkcija i, kako se meni čini, funkcija budućnosti. To je ERP funkcionalni konsultant. U poslednjoj deceniji ova funkcija sve više dobija na značaju i postaje nezamenljiv činilac u svim kompanijama koje koriste ERP kao alat za upravaljanje.
ERP je modularan informacioni sistem koji je u početku imao samo nekoliko modula, da bi se danas razvio u moćan alat sa širokom lepezom funkcionalnosti. One pokrivaju različite oblasti poslovanja:
- finansije
- controlling
- proizvodnja
- prodaja
- distribucija
- upravljanje materijalima
- upravljanje projektima
- kontrola kvaliteta
- održavanje
- warehouse menadžment
Kada se na to dodaju još i DW/BI alati koji objedinjuju sve navedene procese za izveštavanje, dolazimo do prilično respektabilnog broja potrebnih i kompetentnih ljudi koji moraju da servisiraju svaku od navedenih oblasti, kako sa strane alata tako i sa strane biznisa.
ERP funkcionalni konsultanti implementiraju poslovne procese i stavljaju ih na raspolaganje korisnicima i menadžmentu. Oni pomoću njega planiraju, prate, izvršavaju, upoređuju, izveštavaju i donose odluke, jednom rečju, upravljaju kompanijom. Da bi nastao ovakav spoj potrebno je da se u jednoj ličnosti
spoje znanja iz IT tehnologija i poslovna znanja iz ekonomije, industrijskog menadžmenta, logistike …
Vrlo često imamo slučajeve da su ERP konsultanti ljudi koji su dugo godina radili i sticali iskustva u biznisu, kao i ljudi koji su duži period radili sa IT strane na ERP sistemu. Rešavajući svakodnevne probleme korisnicima, postali su eksperti u određenoj ili više oblasti poslovanja. U nekoliko kompanija u kojima sam radio dešavalo se da zaposleni iz ERP centra kompetencija postaju menadžeri i nosioci poslovnih funkcija u oblasti finansija, controllinga, lanca snabdevanja.
KAKO SU SE SPOJILI ERP CENTAR KOMPETENCIJA I CONTROLLING?
Ovaj spoj nastao je prirodnim putem. Stara izreka kaže da „bez alata nema zanata“. Ja bih još dodao da i alatu i zanatu treba „zanatlija“. To su upravo funkcionalni konsultanti koji čine da Centar kompetencija bude integrativni spoj i dodata vrednost svakoj kompaniji.
Većina srpskih controllera se i razvila upravo na poznavanju alata u svetski poznatim ERP sistemima, kao što su Sap, Oracle, Microsoft…
Kada sam došao na čelo IT sektora u kompaniji Nectar i Radun Group, na samom početku se nametnuo izazov da se biznisu ponude brza i kvalitetna rešenja u ERP-u. Kompanija je doživela strahovit razvoj i uspon na regionalnom tržištu, u kojem bez stabilnog i pouzdanog ERP sistema svakodnevni rad prosto nije moguć.
ERP centar kompetencija se nametnuo kao prioritet svih prioriteta, jer brz rast kompanije kao i uslovi poslovanja u kojima je potrebno donositi brze i kvalitetne odluke nisu mogli da čekaju. Sektor koji je imao samo jednog ERP senior konsultanta pojačan je sa još tri člana. Uz svakodnevni razvoj njihovih veština, oni se osposobljavaju da biznisu ponude najbolja rešenja i učine svakodnevni rad lakšim i kvalitetnijim. Ovaj tim postiže uspehe i svrstava se u vrlo značajnu kariku, bez koje je nezamisliv dalji rad.
Uložite u interni ERP centar kompetencija, sa njim je uspeh na dohvat ruke.
Miloš Jeličić