Uspešna implementacija inovativnih procesa u okviru integrisanog lanca snabdevanja, ostvaruje snažan uticaj kako na trenutno poslovanje, tako i na dugoročnu održivost i razvojni put poslovnih sistema koji ih primenjuju. U turbulentnim vremenima, sve postaje dodatno izazovnije i zahtevnije, te je potrebno pažljivo planirati način na koji pokrećemo promene. Upravo o tome sa nama razgovara Dmitar Zaklan, Supply Chain Manager u kompaniji Bambi.
U svojoj dosadašnjoj karijeri, stekli ste značajno iskustvo u oblasti lanca snabdevanja. Možete li nam dati kratak osvrt na neke od ključnih izazova u ovoj oblasti, svojstvene našoj zemlji, ali i okruženju?
U našu zemlju je, tokom nekoliko prethodnih godina, došlo dosta stranih kompanija koje pretežno rade sa inostranim kupcima i velikim svetskim sistemima. Ove kompanije su donele dobru praksu i savremen pristup lancu snabdevanja, te se svest na domaćem tržištu menja u pozitivnom pravcu – što je i bio jedan od većih izazova za našu profesiju. Nivo ulaganja u razvoj kadrova, uvođenje informacionih sistema i praćenje tehnoloških trendova je u stalnom porastu i ohrabrujuće je što domaće kompanije hvataju korak i prepoznaju potrebu za razvojem i unapređenjem lanca snabdevanja.
Sadašnjost nas uči da treba da se pripremimo za turbulentna vremena i velike promene u globalnoj ekonomiji, koje će promeniti percepciju našeg svakodnevnog poslovanja.
Kada je u pitanju S&OP, šta biste izdvojili kao dobru praksu i savet bez koga ne možemo pričati o efikasnom planiranju?
S&OP je u svojoj osnovi menadžment proces koji ima za cilj balansiranje izmedju demand i supply strane organizacije, stavljajući u fokus ključne ciljeve, sinhronizaciju timova i usaglašavanje odluka. Sve ovo nije moguće bez podrške i sponzorstva Leadership tima kompanije i uključenosti istih u proces.
Ključne karakteristike procesa su:
- S&OP se bavi kako volumenima tako i novcem.
- S&OP povezuje operativne i finansijske planove – jedan set brojeva.
- S&OP je forum u okviru koga se postavljaju relevantne strategije i politike poslovanja na srednjeročnom periodu.
- Implementacija S&OP ne predstavlja IT projekat, već projekat koji menja svest ljudi i timova, uz promenu načina na koji rade i donose odluke.
Efikasno planiranje veoma zavisi od načina na koji je proces postavljen i implementiran. Kod S&OP procesa je pogotovo bitna uključenost menadžmenta u samu implementaciju. Shodno tome, postoje dva pristupa koja određuju uspeh samog projekta:
- Napravite ga (proces) i oni će se uključiti – ovaj pristup prvo inicira dizajn i razradu procesa a tek onda uključivanje top menadžmenta, što nosi malu verovatnoću za uspeh.
- Držati visoki nivo – ovaj pristup podrazumeva uključivanje top menadžmenta, kako na početku implementacije, tako i tokom njenog trajanja i nosi veliku verovatnoću uspeha.
Koliko nam napredna softverska rešenja mogu pomoći u svakodnevnoj organizaciji i upravljanju procesima i kakvo je vaše iskustvo po ovom pitanju?
Zanimljivo i aktuelno pitanje, naročito u vreme velikih poremećaja kao što je pandemija. Iskustva pokazuju da tradicionalni sistemi (ERP, APS), na početku pandemije nisu bili dovoljno fleksibilni i brzi u prilagođavanju ogromnim promenama u demandu, kao i na supply strani. Neke kompanije su čak tražile načine da zaobiđu svoje legacy sisteme, ili da ih isključe na neko vreme. Kompanije koje su imale rešenja koja mogu brzo da prepoznaju ograničenja i uska grla na supply strani, ili da rade mnoštvo simulacija i what if scenarija su imale adekvatniji odgovor. Sadašnjost nas uči da treba da se pripremimo za turbulentna vremena i velike promene u globalnoj ekonomiji, koje će promeniti percepciju našeg svakodnevnog poslovanja.
Iz vlastitog iskustva mogu reći da je važno razumeti proces, kao i način na koji on generiše rezultat, ali i da tehnologija i veštačka inteligencija (AI) sve više napreduju, te će doći trenutak kada će jedino biti važno da razumemo ograničenja i izuzetke koje želimo da postavimo u sistem, dok ćemo morati da verujemo onome što AI izračuna i odluči.
Kao profesionalci, moramo prihvatiti potrebu da proširujemo znanje i pratimo nove trendove, kao i da učimo od industrija koje su u nekim segmentima ispred naše.
Kako gledate na budućnost struke? Šta je to što kao profesionalci moramo biti spremni da preduzmemo i koliko smo u današnjim okolnostima u mogućnosti da to predvidimo?
Malo ću se našaliti. U 2020. godini jedna od najčešće spominjanih fraza u poslovnim krugovima i vestima je bila „supply chain disruption“ a trenutno pričamo o post-covid „supply chain resilience“. Mislim da je u ovom periodu ogromnih poremećaja počelo da se gleda drugačije na našu struku i da će u narednim godinama ona još više dobiti na značaju.
Kao profesionalci, moramo prihvatiti potrebu da proširujemo znanje i pratimo nove trendove, kao i da učimo od industrija koje su u nekim segmentima ispred naše. Pored ovoga je potrebno da unutar naših organizacija stvorimo atmosferu koja omogućuje uvođenje novih tehnologija u procese planiranja, simulacija i transparentnosti celog lanca snabdevanja – jer jedino što je sigurno jeste to da nas čekaju neizvesna vremena sa puno promena na globalnom nivou. Moramo biti spremni za te izazove.
Da li strukovne organizacije mogu doprineti stvaranju pozitivne razvojne klime u domaćoj i regionalnoj privredi? Kako vidite ulogu SUPLS u ovom domenu?
Organizacije ovog tipa su neophodne za razvoj domaće i regionalne privrede – pre svega kroz podizanje svesti o važnosti Supply Chaina u domaćim kompanijama, koji nije isto što i logistika. Takođe, značaj se ogleda i u osnaživanju vrednosti koje udruženje propagira, a koje se odnose na deljenje znanja, edukacije, praćenje trendova, saradnju sa obrazovnim ustanovama i institucijama. Kao strukovno udruženje, SUPLS je osveženje na našem tržištu, jer je prerastao u platformu za deljenje iskustva i dobrih praksi u regionu, u okviru koje svi profesionalci, kao i oni koji to žele da postanu, mogu da se uključe i daju svoj doprinos kroz učešće u formalnim i neformalnim grupama, razvijajući sebe i kompanije u kojima rade.